Școala unde poveștile trecutului inspiră viitorul

Școala unde poveștile trecutului inspiră viitorul

Povestea transformării Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Marghita

Îți mai amintești cum era la școală? Lumina, aerul, atmosfera… emoția primului clopoțel, nerăbdarea de a descoperi un nou capitol sau bucuria revederii colegilor pentru un nou an plin de aventuri?

Școala este mai mult decât un loc fizic, ea este o punte – între copilărie și maturitate, între generațiile care își împărtășesc poveștile, dar și între trecutul plin de amintiri și viitorul plin de posibilități.

La Școala Gimnazială „Octavian Goga” din Marghita, timpul pare să se împletească într-un mod magic, iar copiii de ieri par să deseneze spațiul de azi, în care generații întregi de copii se vor forma și vor învăța cum să modeleze viitorul pentru generația de mâine. Școala își schimbă haina, dar niciodată scopul, ea fiind o constantă menită să formeze, oferind un spațiu care nu doar că găzduiește educația, ci o inspiră. Acolo unde odată copiii se adunau în săli de clasă obișnuite, monotone și mohorâte, astăzi, spațiile proaspăt renovate prind viață, oferind elevilor un loc prietenos și plin de inspirație pentru a învăța, a visa și a se dezvolta.

Renovarea recentă a școlii nu a fost doar despre repararea pereților sau schimbarea pardoselilor, ci despre redarea identității unui loc care, de generații, găzduiește copilăria, poveștile și aspirațiile elevilor. Acum, fiecare colț al școlii spune o poveste nouă, cea a generației de elevi de astăzi, elevi a căror lume o modelăm împreună și căreia îi dăm noi sensuri și direcții. Clădim așadar un loc în care valori precum sănătatea și siguranța se împletesc cu dorința de a transforma rutina școlară într-o experiență memorabilă.

Un loc sănătos, un început bun

Îți amintești cum era să petreci ore întregi în sala de clasă? Lumina, aerul, chiar și paleta de culori ce te înconjurau? Dorind ca spațiul să fie unul ancorat în realitatea nevoilor sistemului educațional actual și a utilizatorilor lui, detaliile aparent mărunte au fost atent abordate pentru a asigura starea de bine a elevilor și a crește calitatea timpului petrecut la școală. Pornind de la această idee, renovarea Școlii „Octavian Goga” s-a concentrat pe crearea unui mediu atât sănătos și sigur, cât și antrenant și plin de inspirație.

Materialele folosite au fost alese cu grijă, punând accent pe calitatea materiei prime și pe reducerea expunerii la substanțe nesănătoase sau nesigure, pentru ca cei mici să învețe în spații curate și sigure. Substanțele dăunătoare, precum ftalații, au fost evitate în alegerea finisajelor, iar suprafețele au fost concepute să fie nu doar ușor de curățat, ci și sigure din perspectiva igienizării și a imposibilității dezvoltării bacteriilor, susținând eliminarea acestora în mod natural, fără adaos de substanțe chimice și biocide. Mai mult decât atât, calitatea aerului interior a devenit o prioritate, deoarece fiecare respirație contează în susținerea unui sistem respirator sănătos și a unui sistem imunitar echilibrat, reducând prezența alergenilor și asigurând materiale cu un conținut ridicat de ingrediente naturale pentru sălile de clasă și spațiile de studiu.

Siguranța, mai mult decât o cerință

Siguranța copiilor a fost mereu în centrul acestui proiect. De la pardoselile rezistente la foc, materiale testate pentru a face față celor mai exigente norme de securitate, până la finisaje care susțin desfășurarea activităților fizice și sportive în siguranță, fiecare detaliu a fost gândit cu responsabilitate.

Dar siguranța nu înseamnă doar prevenirea pericolelor, precum incendiile, ci și comportamentul în timpul situațiilor de criză – rezistența la foc sau capacitatea materialelor de a nu produce picături arzânde în timpul arderii, asigurând astfel evacuarea în condiții de maximă siguranță a spațiilor aglomerate, precum sălile de clasă sau coridoarele. Ea presupune și condiții de siguranță în utilizarea zilnică, prin asigurarea aderenței corecte în zone cu risc crescut de împiedicare, cum ar fi scările.

În același timp, siguranța înseamnă și liniștea unui părinte care știe că, la școală, copilul său se află într-un mediu unde sănătatea și bunăstarea sunt prioritare. Zonele dedicate sportului sunt adesea trecute cu vederea, devenind spații cu risc ridicat de accidentare. Însă, la Marghita, acest aspect nu a fost neglijat. Sala de sport a fost echipată cu pardoseli sportive special concepute, care asigură atât elasticitatea necesară, cât și aderența optimă la suprafața de joc. Astfel, micile aventuri sportive devin mai plăcute, performanța crește, iar riscurile inutile sunt eliminate.

Culorile unei noi povești

Poate cel mai fascinant și vizibil aspect al renovării este felul în care fiecare etaj al școlii a căpătat o identitate proprie, fiind caracterizată de o culoare specifică: albastrul, galbenul și verdele. Acest lucru a avut un dublu rol, asigurând atât o mai bună orientare în spațiu prin comunicare vizuala, signalistica, zonificare si directionare, dar și asocierea cognitivă inconștientă între culoare și etaj. Dincolo de aceste aspecte funcționale, fiecare culoare a fost aleasă cu grijă, pe baza unor studii despre impactul culorilor asupra stării de spirit și concentrării.

Albastrul, calm și liniștitor, învăluie un etaj într-o atmosferă care îndeamnă la reflecție și echilibru, galbenul, cald și energic, inspiră optimism și încredere, în timp ce verdele, atât de apropiat de natură, aduce prospețime și un aer de relaxare. Fiecare dintre aceste culori este combinată cu un gri neutru, utilizat pentru a zonifica și a direcționa atenția elevului către zona destinată profesorului. În același timp, toate zonele de circulație, atât orizontală, cât și verticală, au menținut o paletă cromatică unitară ce facilitează comunicarea vizuală necesară direcționării, atât pe timpul pauzelor, dar mai ales în cazurile extreme de evacuare de urgență. Toate aceste culori nu doar că înfrumusețează școala, ci creează un mediu în care copiii se simt bineveniți, stimulați, încurajați să exploreze, în timp ce, în mod inconștient, le direcționează și comportamentul, și atenția.

Dincolo de sălile de clasă

Renovarea nu s-a limitat doar la spațiile în care se țin orele. Școala a fost transformată într-un loc unde creativitatea, socializarea și curiozitatea găsesc mereu un colț de exprimare. Zonele comune au fost reproiectate astfel încât să devină puncte de întâlnire pentru elevi, iar datorită proiectului „Manifest pentru Educație“, spații uitate și neutilizate au căpătat noi contururi, invitând la colaborare, discuții și conectare. Astfel, s-au creat nu doar zone informale de relaxare și petrecere a timpului liber, ci și zone de promovare a principiilor sănătoase academice, culturale și sociale, readucând școlii componenta de scenă a poveștilor și prieteniilor de-o viață.

Spațiul școlii nu mai este doar un „decor” pentru educație. Fiecare colț al clădirii este activ în povestea formării academice, emoționale și sociale a fiecărui elev ce îi trece pragul. Este scena unde prieteniile se nasc, unde pasiunile prind contur și unde fiecare vis are șansa să crească.

În inima Marghitei, Școala „Octavian Goga” a devenit mai mult decât o instituție – este locul care își primește elevii cu brațele deschise, gata să le ofere nu doar lecții, ci și amintiri prețioase. Însă povestea școlii nu începe și nu se termină cu o renovare.

Povestea oricărei școli se scrie an de an și zi de zi, cu fiecare generație de profesori și elevi ce îi dau viață, o viață căreia împreună îi dăm sens, prin crearea cu atenție și dăruire a spațiilor în care se modelează viitorul.